Успіх

Мета Х: чому люди купують онлайн-курси?

Я думаю, що в кінцевому результаті на ринку онлайн-освіти переможе компанія, співробітники якої навчаться читати думки і дізнаються, навіщо люди купують онлайн-курси. І будуть з попаданням в 100% задовольняти запит. Але поки що до цього далеко.

Працевлаштування потрібно не всім?

Поки ми дуже мало знаємо про реальні цілі студентів, які приходять вчитися на онлайн-курси. Поки наші припущення про цих цілях часто виявляються далекі від дійсності. Наведу приклад.

Ми довго жили з позиціонуванням «Нетология – кузня кадрів» і припускали, що студенти приходять до нас, щоб отримати нову професію і побудувати кар’єру.

Щоб бути ще більш корисною для користувачів, ми відкрили центр працевлаштування, співробітники якого відбирали успішних студентів з усіх груп і знаходили для них класні вакансії з галузі.

Здавалося б, що могло піти не так? Гіпотеза здавалася нам безперечною. Залишилося звести студентів і роботодавців на співбесідах і отримати десятки працевлаштувань. І раптом. . . під час співбесід студенти стали відвалюватися один за одним. Причому за безглуздим причин: хтось не був готовий працювати влітку, кого-то зупиняли новорічні свята. Скаржилися мало не на смерть улюбленого хом’ячка. . .

І це зародило в мені сумніви: чи правильно ми визначаємо мету студентів? Можливо, що далеко не всі прагнуть до працевлаштування і кар’єрних звершень?

Класифікація гравців Річарда Бартла

У будь-якій групі студентів, за моїми спостереженнями, можна знайти людей, які дуже по-різному взаємодіють з навчальним контентом і один з одним:

  • для одних важливіше всього рейтинги, і їм хочеться бути завжди першими
  • для інших – навчання та саморозвитку
  • для третіх – спілкування з іншими студентами
  • четверті знаходять особливе задоволення в тому, щоб задавати безліч питань і докопуватися до кожного слайда кожної інтонації експерта.

І ці групи дивним чином збігаються з класифікацією психотипів гравців, запропонованої професором Річардом Бартлом. Він розділив користувачів комп’ютерних ігор на 4 психотипу:

  • кар’єристи – гравці, які збирають досягнення
  • кілери – женуться за рейтингами і обожнюють змагальний елемент
  • соціофіли – люблять спілкуватися більше, ніж грати
  • дослідники – вивчають світ, в якому знаходяться.

При цьому соціофіли – тобто люди, які грають (або приходять на онлайн-курси) заради спілкування, в остаточному підсумку стають основними «адвокатами бренду» і найбільш лояльною аудиторією.

Ця класифікація показує, що люди можуть оплачувати дороге навчання не заради отримання потрібних навичок, а заради спілкування. Або ж заради можливості підняти власну самооцінку.

Три приклади до роздумів

Наведу три приклади того, що справжні цілі слухачів онлайн-курсів можуть лежати за межами наших уявлень.

Моя дружина починала вчитися на декількох курсах «Нетологии-груп», мотивуючи своє бажання тим, що вона хоче освоїти діджитал-спеціальність і працювати віддалено. Але жоден з розпочатих курсів вона не закінчила. Нарешті з’ясувалося, що справжня мета була іншою: їй хотілося мати можливість спілкуватися з друзями та колегами на одній мові і підтримувати бесіду.

Дружина мого друга також надійшла на онлайн-курс, щоб отримати суміжну з чоловіком професію і разом робити проекти. Через якийсь час її ентузіазм згас. І виявилося, що насправді їй було нудно в декретній відпустці і хотілося з допомогою навчання підвищити свою самооцінку.

Третій приклад. Аудиторія більшості музичних шкіл очевидно ділиться на 2 групи. Перша – молодь. А друга – люди 35+ років, які переживають кризу середнього віку, для яких не так важливі навики гри на гітарі або барабанах, як можливість відчути себе знову молодим.

Не кар’єрою єдиної

На мій погляд, онлайн-навчання, крім людей, які мріють отримати нову професію, приходить також чимало людей, які хочуть розширити свій кругозір. Але при цьому на ринку багато курсів, орієнтованих на «кар’єристів», і куди менше, заточених під запит людей, що приходять за новими знаннями і знайомствами. І коли людина, що бажає розширити кругозір, потрапляє на онлайн-курс про професію, він майже напевно не доходить до кінця навчання.

Чому так відбувається?

Тому що, щоб людині було комфортно навчатися, потрібні 2 фактора:

  • він повинен перебувати в тунелі залученості. Так називають шлях прогресу, коли у студента обсяг знань відповідає завданню. Що це означає? Завдання пропонуються студенту досить складні, щоб захопити, але при цьому здійснимі – у студента достатньо знань і навичок, щоб виконати завдання. Якщо завдання будуть надто легкими, студент швидко втратить мотивацію проходити уроки, оскільки тут пояснюють те, що йому і так відомо. Якщо занадто складними – зіткнеться з безсиллям і теж навряд чи закінчить навчання.
  • ви повинні забезпечити студенту дофаминовую петлю, тобто мотивацію робити кожен крок у освітньої траєкторії. Студенту в навчанні потрібно не стільки досягнення мети, скільки відчуття власної значущості і зростання.

Більшість онлайн-курсів, на яких студенти отримують нові професії, працюють за іншими принципами. Там від учнів чекають подолання труднощів і мало дбають про те, що створити інтерес до навчання і викликати емоційний відгук. І, можливо, саме тому втрачають слухачів, які не доходять до кінця навчання.

Я бачу чимало перетинів між навчанням і грою, а це означає, що для багатьох студентів процес важливіший за результат. І якщо ми будемо включати в курси більше ігрових та мотиваційних елементів, якщо завдання будуть викликати в учнів емоційний відгук, можливо, онлайн-навчання стане більш якісним і затребуваним.